Inwestowanie, Tworzenie wordpressa

Szablon w WordPress darmowy czy płatny?

1 grudnia 2016 • By

Szablon w Wordpress darmowy czy płatny?

Wszyscy przedsiębiorcy muszą codziennie podejmować decyzję, przede wszystkim decyzje finansowe. O podejmowaniu decyzji pisałem również ostatnio w artykule z psychologii: o odroczonej gratyfikacji. Mamy za zadanie minimalizować koszty i zwiększać przychody. Żeby w przyszłości nasz biznes stał się/był opłacalny. Jeżeli nie mamy zbyt wielkich umiejętności w konkretnym obszarze to czasami warto zbadać sytuację i ewentualnie ponieść koszt. Na początku naszej drogi z WordPress każdy z nas będzie zadawał sobie pytanie: szablon w WordPress darmowy czy płatny?

Dlatego w dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć z mojego punktu widzenia. Jak wyglądała moja analiza szablonu przed zakupem. Osoby z podstawową wiedza na temat WordPress z pewnością znajdą we wpisie przydatne informacje.

Jest to trzeci wpis z cyklu edukacyjnego „Jak założyć bloga w WordPress”. Składa on się z następujących artykułów:

  1. Jak założyć bloga 
  2. Jak zainstalować WordPress
  3. Szablon w WordPress darmowy czy płatny?<— jesteś tutaj
  4. Jak stworzyć menu plus strony w WordPress
  5. Jak stworzyć wpisy plus kategorie w WordPress
  6. Widgety w WordPress
  7. Przydatne ustawienia w WordPress
  8. Przydatne wtyczki w WordPress
  9. Przydatne narzędzia dla blogera

Szablon w Wordpress darmowy czy płatny: tematyka bloga

Przed wyborem konkretnego szablonu warto zadać sobie kilka kontrolnych pytań:

  • Czy będzie to strona o fotografii (np. z miejscem na sporą galerię).
  • Czy będzie to strona o gotowaniu (np. z panelem bocznym po prawej stronie w którym zamieścimy przepisy kulinarne).
  • Czy będzie to strona z samym zdjęciem i nawigacją u góry (np. apple lub microsoft).

Każdy z  tych elementów ma znaczenie ze względu na fakt, że w przyszłości będziemy je wykorzystywać. W niektórych szablonach nie będziemy mogli zmienić wiele. W moim przypadku mogę edytować panel boczny, stopkę i slider (poniżej w grafikach znajdziecie dokładniejsze wyjaśnienie). Dodatkowo poniżej tego wpisu znajdziecie grafikę przedstawiająca wygląd bloga od technicznej strony.

Moim najważniejszym celem  przy doborze szablonu było posiadanie panelu bocznego na którym będę mógł zamieścić zdjęcia + informację o przygotowanych cyklach edukacyjnych. Miejsce na logo potencjalnych współpracowników oraz wbudowane archiwum. Osobiście odnajduje się znacznie lepiej w prostych i przejrzystych schematach. Dlatego mój wybór padł na taki szablon.

Wygląd na stronie demo

Wygląd strony powinniśmy dopasować pod temat naszego bloga. W momencie obserwacji strony w wersji „demo” warto sprawdzić jakie ma zamieszczone funkcje. W szczególności sprawdzić czy posiada ona funkcje potrzebne nam. Na przykład czy ma miejsce na logo dla partnera, social media, cykle edukacyjne, komentarze, wbudowane archiwum.

W moim przypadku wybrałem stronę z tej witryny. Poniżej macie obrazek z funkcjonalnością szablonu:Możliwości szablonu WordPress

Szablon w WordPress darmowy czy płatny: funkcje szablonu

Poniżej opisuje do czego mogą się przydać funkcje mojego szablonu. Większość z nich jest niezbędna dla dobrego funkcjonowania naszego bloga:

Fully Responsive – treść z naszego bloga dopasowuje się do wszystkich urządzeń, warto zwrócić uwagę na tą opcję. Jest jedną z kluczowych przy dobieraniu szablonu.

Post Formats – mogę swobodnie dobierać styl publikowanych postów (np. post z galerią zdjęć u góry, zwykły post, post z wyszczególnionym video).

Sidebars  – główną zaletą szablonu jest ustawianie panelu bocznego po prawej lub lewej stronie. Można również wyłączyć całkowicie nasz panel boczny, w zależności od potrzeb.

Widgets – przygotowane widgety w naszym szablonie mogą skrócić nam czas na poszukiwanie wtyczek lub wklejaniu kodu. Sprawdźmy czy mamy widgety odpowiadające naszym potrzebom (np. zdjęcie + opis lub zdjęcie + możliwość kliknięcie w obrazek i przekierowanie w wybraną przez nas stronę).

Customizer – możliwość włączania i wyłączania poszczególnych elementów w naszym szablonie (np. mogę wyłączyć obrazki social media znajdujące się u góry lub dodać inne tło, logo, czcionki itd.)

Archives – wbudowane archiwum jest dużym udogodnieniem z uwagi na fakt, że oszczędza nam czas przy poszukiwaniu dodatkowej wtyczki. A co ważniejsze, ładnie wygląda bo jest przygotowane pod nasz szablon.

Darmowa aktualizacja szablonu + kontakt z twórcą

Osobiście używałem możliwości kontaktu z twórcą kilka razy. Z uwagi na fakt, że nie umiałem ustalić jak użyć slidera znajdującego się w szablonie. Dlatego przy zakupie szablonu warto mieć na uwadze opcję kontaktu z twórcą. Co ułatwi nam korzystanie z wbudowanych opcji szablonu i zaoszczędzi niepotrzebnego stresu. Należy jednak pamiętać, że pytania mogą dotyczyć tylko funkcjonalności szablonu a nie technicznych spraw potrzebnych do instalacji. Chociaż w moim przypadku ten zapis się nie sprawdził i otrzymałem nawet filmik na YouTube jak sprawić, żeby mój slider był aktywny.

Licz siły na zamiary

Jeżeli nie mamy w ogóle pojęcia o WordPress to na początek polecam zapoznać się z darmowymi szablonami. Teoretycznie może się wydawać, że obsługa jest dosyć prosta, ale dla osoby początkującej nadmiar informacji może być przytłaczający. Dlatego żeby się nie zniechęcić polecam metodę prób i błędów na darmowym szablonie. Z pewnością pomogą nam w ukształtowaniu wizji naszej strony. Dodatkowo zdobędziemy doświadczenie w technicznych sprawach związanych z obsługą bloga.

Moja przygoda z wyborem szablonu była przeciętna. Tak jak większość z was nie mogłem odnaleźć się w gąszczu darmowych szablonów.  Dopiero po kilku dniach walki z szablonami zdobyłem podstawowe doświadczenie techniczne.

Wygląd mojego szablonu podzielony na części

Możemy wyróżnić kilka głównych części (nazwy są po angielsku z uwagi na fakt, że tak nazwane są w WordPress):

  • slider–  miejsce w którym  pojawiają się tzw (przyklejone posty).
  • panel boczny (z ang. sidebar)– miejsce na którym będą używane nasze widżety (z ang. widget) czyli miejsca gdzie będziemy mogli zamieścić informacje o blogu, przykładowych cyklach edukacyjnych, social media grafikę, logo potencjalnego partnera. Tutaj bardzo dużo zależy od poszczególnej potrzeby blogera.
  • stopka (z ang. footer)– miejsce na którym będą używane nasze widżety, podobnie jak z sidebarem, mamy te same możliwości.

Zdjęcia na stopkach są przypadkowe, prawdopodobnie ich nie będzie w początkowej fazie bloga. Jednakże warto sprawdzić jak przykładowo wygląda nasz szablon z dodanymi stopkami w różnych formach (np. kalendarza, filmiku YouTube, zdjęcia). W moim przypadku są to trzy zdjęcia (na drugim zdjęciu poniżej).

glowna strona-NOWE

Szablon w Wordpress darmowy czy płatny: realny wygląd strony

Warsztat Analityka cała strona

Umiejętności graficzne i wizja strony

 

Jeżeli mamy doświadczenie z tworzeniem grafiki to możemy śmiało próbować tworzyć na szablonie darmowym. W moim przypadku umiejętności graficzne są bardzo ograniczone. Obawiam się, że efekt mojej pracy były opłakany i straciłbym bardzo dużo czasu. Warto zadać sobie pytanie, czy chcemy inwestować swój czas w tworzenie grafiki do strony? Jeżeli nie to polecam sprawdzić opcję płatnych szablonów. Zaoszczędzimy sporo naszego wkładu własnego, który możemy poświecić na tworzenie bloga.

Szablon w Wordpress darmowy czy płatny: podsumowanie

W internecie znajdziemy bardzo dużo darmowych szablonów, które wyglądają naprawdę dobrze. Tylko czasami prezentują nam gotową koncepcję jak ma wyglądać strona. Niektórych rzeczy nie można zmienić w łatwy sposób. Dlatego postanowiłem zainwestować w płatny szablon. Nie chciałem tracić masy czasu na szperanie po internecie i szukanie idealnego szablonu. I dlatego mogę zamieszczać częściej wpisy, skupić się na swoich silniejszych stronach.

Ceny standardowych szablonów wahają się od 30 do 50 dolarów. Bardziej zaawansowane szablony np. z obsługą sklepu internetowego mogą kosztować już trochę więcej. Moim zdaniem warto wydać tych kilkaset złotych chociażby żeby móc skontaktować się z twórcą szablonu w razie problemu.

Dodatkowo warto początkowe fazy doboru szablonu przemyśleć dokładnie. Czeka nas sporo wyzwań. Zanim podejmiemy decyzję, powinniśmy„pobawić” się darmowym szablonem przez kilka dni. Sprawdzając wszystkie podstawowe ustawienia. Później rozrysować sobie schemat bloga, jakby miał wyglądać. Tak jak na obrazku powyżej. Z wyznaczonym miejscem na panel boczny, stopkę i różne inne dodatki. Sprawdźmy jakie ma wbudowane widgety, żeby  w późniejszym czasie nie marnować czasu na poszukiwania potrzebnych nam rzeczy. Początki mogą wydawać się bardzo trudne, ale po przyswojeniu podstawowej wiedzy będzie znaczenie lepiej.

Mam nadzieje, że pomogłem. Jeżeli nadal masz wątpliwości z wyżej wymienionymi zagadnieniami to daj znać w komentarzu. Postaram się pomóc!

Zapisz się na newsletter bo dzięki temu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami! Po potwierdzeniu subskrypcji otrzymasz dostęp do wartościowych narzędzi w excel.

Na koniec standardowo Apel Michała:

Zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona: Gospodarka Głupcze mam do Was ogromny apel:

  • Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków (tutaj są linki na FB). Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych? Jakie dokładnie będzie to miało przełożenie na stronę przychodową i kosztową? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom bo slogany nic nie zmienią!
  • Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce i powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych! Zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS

wynagrodzenia-a-pkb

Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS,
wordbank.org, forsal.pl