Edukacja inwestora, Inwestowanie

Wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan

10 czerwca 2018 • By

Wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan

Dzisiaj przyjrzyjmy się jak wygląda wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan. W jaki sposób jest liczony, co obrazuje, jakie ciekawe dane możemy znaleźć w internecie. Czyli nasza pigułka wiedzy dla inwestora fundamentalnego.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: lista

Poniżej rozwijana lista ze wszystkimi wpisami z cyklu o makro-ekonomii.

Wskaźniki makro Polska

  1. Rachunek RP: bieżący i kapitałowy: część pierwsza, definicje
  2. Rachunek bieżący i kapitałowy: część druga, praktyczne przykłady
  3. Rachunek finansowy: część pierwsza, definicje
  4. Rachunek finansowy: część druga, praktyczne przykłady
  5. Zadłużenie zagraniczne w bilansie płatniczym
  6. Podaż pieniądza M1, M2, M3, jakie obejmują wkłady?
  7. Wskaźniki koniunktury najważniejsze informacje dla inwestora.
  8. CLI Polska, kompendium wiedzy dla inwestora.
  9. PMI Polska, kompendium wiedzy dla inwestora.
  10. Sprzedaż detaliczna, kompendium wiedzy dla inwestora.
  11. Produkcja budowlano-montażowa i ceny robót budowlano-montażowych, kompendium wiedzy dla inwestora.
  12. Produkcja ważniejszych wyrobów przemysłowych i rolnych, najważniejsze informacje dla inwestora.
  13. Bezrobocie w Polsce, w jaki sposób jest liczone i jego główne elementy.
  14. Bezrobocie BAEL, czym jest i czym się różni od standardowego bezrobocia.
  15. PPI (produkcja sprzedana przemysłu), jak wygląda wskaźnik w warunkach Polskich?
  16. Inflacja: kompendium wiedzy w jednym miejscu.

Wskaźniki makro USA

  1. Produktywność, jak jest liczona i ile aktualnie wynosi w USA? Ile wynosiła produktywność 10/20/30 lat wcześniej? Skąd pobieramy dane.
  2. Bilans handlowy w USA, czyli jak wygląda eksport i import.
  3. Beżowa Księga, czym jest i do czego może być potrzebna?
  4. PMI USA najważniejsze informacje dla inwestora.
  5. CLI USA najważniejsze informacje dla inwestora.
  6. Indeks ufności konsumentów, gdzie znajdziemy dane, jakie pokrywa Państwa?
  7. Inflacja producencka w USA, jak liczymy, czym różni się od inflacji? Najpotrzebniejsze informacje dla inwestora.
  8. Inflacja: kompendium wiedzy w jednym miejscu.
  9. Bezrobocie w USA, jak nie utonąć w gąszczu informacji? Jak liczymy, skąd pobieramy dane?
  10. Non-farm payrolls, najważniejsze informacje dla inwestora.
  11. Ivey Index najważniejsze informacje dla inwestora.
  12. ISM index najważniejsze informacje dla inwestora.
  13. USA, zmiana zapasów ropy. Co obejmują i co warto wiedzieć?
  14. Indeks nastrojów konsumentów Uniwersytetu Michigan.
  15. Indeks cen nieruchomości w USA.

Wskaźniki makro Europa

  1. Wskaźnik sentymentu ekonomicznego w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  2. Wskaźnik pewności w przemyśle w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  3. Wskaźnik pewności w usługach w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  4. Wskaźnik pewności w budownictwie w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  5. Wskaźnik pewności w sprzedaży detalicznej jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  6. Wskaźnik pewności konsumentów w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.<— jesteś tutaj
  7. Wskaźnik produktywności w Europie.
  8. Bilans handlowy w Europie, czyli jak wygląda eksport i import.
  9. CLI w Europie, najważniejsze informacje dla inwestora.
  10. PMI w Europie, najważniejsze informacje dla inwestora.
  11. Stopy procentowe w Europie, jakie wyróżniamy i dlaczego?
  12. Bezrobocie w jaki sposób jest liczone i jego główne elementy.
  13. Inflacja producencka w Europie, najpotrzebniejsze informacje dla inwestora.
  14. Inflacja: kompendium wiedzy w jednym miejscu.
  15. Indeks cen domów/nieruchomości w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.

Powyższy cykl edukacyjny powstaje w ramach współpracy z Michałem Stopką. Michał jest moim mentorem (info): partnerem trzech cykli edukacyjnych. Więcej na temat jego dwudziestoletniego doświadczenia jako inwestor indywidualny, analityk akcji/zarządzający przeczytacie tutaj.

logo2

Marzeniem Michała jest zbudowanie silnie wyedukowanego ekonomicznie społeczeństwa. Jest to jeden z kluczowych elementów, dzięki któremu Michał chce podwoić zarobki/PKB w Polsce. I sprawić aby miliony Polaków wróciły z imigracji do Polski. W tym celu Michał od 2007 roku prowadzi swojego bloga, gdzie już stworzył (i dalej tworzy) bazę wiedzy na temat inwestowania, gospodarki, demografii. Generalnie rzeczy ważnych dla każdego jak i dla przyszłości Polski. W tym celu stworzył między inny ten wpis: Jak rozpocząć inwestowanie? Co najpierw przeczytać lub zrobić? oraz poniższe cykle edukacyjne:

  1. 10 artykułów:  „Jak inwestować przy pomocy funduszy inwestycyjnych oraz bezpośrednio na giełdzie?”
  2. 10 artykułów o tym jak świadomie inwestować w spółki giełdowe: „Świadomy i aktywny inwestor giełdowy”: Struktura oszczędności Polaków: dlaczego tak mało oszczędności lokujemy na giełdzie?
  3. Cykl edukacyjny 8 artykułów analizujący: Cykl Kondratiewa, krach 1929, demografię Japonii wersus Polska oraz fundamentalną analizę rynku miedzi, złota, ropy naftowej i gazu ziemnego: Krach i Wojna: pięćdziesięcioletni Cykl Kondratiewa a granice kreowania długów.
  4. Seria edukacyjna dwudziestu artykułów „Jak zrobić z Polski drugi Londyn i podwoić wynagrodzenia?
  5. Seria edukacyjna o cyklu dziesięcioletnim (kilkanaście artykułów):  Prawdziwy rynek pracownika 🙂 Rok 2017/2018 będzie masakra! Obniżenie wieku emerytalnego -2 mln pracowników! Cykl dziesięcioletni na rynku pracy i w polskiej gospodarce

W szczególności Michał stawia na rozwój rynku kapitałowego i przedsiębiorczości, nie tylko słownie. Również zaangażował się finansowo w pomoc przy rozwoju mojego bloga. Będąc partnerem tego cyklu edukacyjnego. Pamiętajcie, decyzja każdego z Was o tym czy pomożecie drugiej osobie, może wpłynąć na losy naszego kraju. Tylko powstaje pytanie, ilu nas będzie? I czy będziemy wspólnie walczyć o dobro nas wszystkich. Pojedynczo jesteśmy tylko nic nieznaczącymi jednostkami. W grupie tworzymy ogromną siłę, która ma wpływ na przebieg spraw w Polsce.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: co obrazuje?

Wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan obrazuje nam w jaki sposób kształtują się nastroje konsumentów w gospodarce. Dokładnie to obrazuje nastroje aktualne oraz te wybiegające w przyszłość.

Na podstawie ankiety zbierane są odpowiedzi dotyczące nastrojów konsumentów. Dokładne pytania znajdziecie tutaj. W kwestionariuszu przede wszystkim sprawdzane są oczekiwania konsumentów do:

  • finansów osobistych (możliwości zakupu sprzętu RVT &AGD)
  • nadchodzących wydarzeń gospodarczych
  • ogólna ocena oczekiwań wśród konsumentów (pozytywne/negatywne/bez zmian)

Informacje o wskaźniku publikowane są w połowie miesiąca (jako wstępny odczyt). Finalny odczyt publikowany jest pod koniec miesiąca. Zgodnie z poniższym:

Źródło: University of Michigan

Przejdźmy teraz do konstrukcji wskaźnika.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: jak jest skonstruowany? 

Poniżej grafika w jaki sposób wskaźnik jest skonstruowany plus wyjaśnienie:

Źródło: University of Michigan

Jak policzymy nasze wskaźniki od X1 do X5 to kolejnym zadaniem będzie zliczenie korzystnych odpowiedzi. A następnie odjęcie ich od niekorzystnych + dodanie 100. Następnie zaokrąglamy nasze liczby i podstawiam do wzoru. W mianowniku liczba 6,7558 jest niezmienna od 1966 i traktowana jest jako okres bazowy. Wyjaśnienia pytań od X1 do X5 poniżej:

X1= „Jesteśmy zainteresowani/badamy ile ludzi radzi sobie z finansami w obecnych czasach. Czy powiedziałbyś, że (ty i twoja rodzina żyjąca w obecnym miejscu) jesteście w lepszej lub gorszej sytuacji finansowej niż byliście rok wcześniej?

X2= „Prognozując twoją przyszłość, czy sądzisz, że za rok od dzisiaj (twoja rodzina żyjąca tutaj) będzie w lepszej kondycji finansowej, gorszej czy bez zmian?

X3= „Przyglądając się kondycji biznesowej w twoim kraju jako całości, czy sądzisz, że w kolejnym dwunastu miesiącach będziemy mieli dobrą sytuację finansową, złą lub (twoja opinia).

X4= Patrząc w przyszłość, jakie zdarzenie jest według ciebie bardziej prawdopodobne? Biorąc pod uwagę kraj jako całość. Czy kraj będzie miał lepsze czasy przez kolejne 5 lat lub czy kraj będzie posiadał okresy w który będzie szalała depresja i bezrobocie lub (twoja opinia).
X5= Planując zakup kosztowych rzeczy do domu, między innymi: umeblowanie, lodówka, kuchenka, telewizja. Ogólnie rzecz biorąc, czy myślisz, że aktualnie mamy dobry czas na kupowanie tak kosztownych urządzeń do gospodarstwa domowego?

Źródło: University of Michigan

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: wykres

Tak wygląda wykres indeksu nastroju konsumentów Uniwersytetu Michigan:

Opracowanie własne na podstawie danych: University of Michigan

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: ciekawostki ze strony

Na stronie znajdziemy sporo ciekawych opracowań. Między innymi broszurę z danymi, końcowe podsumowanie wskaźnika jak i wstępne informacje. Zgodnie z poniższą grafiką:

Źródło:University of Michigan

A tak wygląda broszura z danymi (Data booklet):

Źródło: Univeristy of Michigan

Jakby ktoś był zainteresowany to wszystkie powyższe dane możemy znaleźć w formacie xls pod tym linkiem.  Od razu rzucił mi się w oczy wykres nastroju konsumentów podzielony na dwie grupy dochodów. 1) poniżej 75 tys. i 2) powyżej 75 tys., zgodnie z poniższą grafiką:

Opracowanie na podstawie danych Univeristy of Michigan

Na lewej skali i wykresach liniowych (niebieski  i czerwony) możemy zauważyć sporą różnicę w odbiorze nastrojów konsumentów. W lutym 2018 roku była to dosyć spora różnica bo, aż ponad 20 punktów procentowych na niekorzyść osób zarabiających mniej.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: podsumowanie

Polecam Wam przejrzeć sobie dostępne dane w formacie xls. Pogrzebać sobie w danych i poszukać ciekawych zależności, bo mamy do dyspozycji sporo danych. Między innymi:

  • finanse osobiste
  • emerytura
  • ocena gospodarki
  • bezrobocie/stopy procentowe/ceny
  • warunki do kupna pojazdów (sprzyjające/niesprzyjające)
  • warunki do kupna/sprzedaży domu/mieszkania

Na koniec standardowo Apel Michała:

Zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona: „Gospodarka Głupcze mam do Was ogromny apel:

  • Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków (tutaj są linki na FB). Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych? Jakie dokładnie będzie to miało przełożenie na stronę przychodową i kosztową? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom bo slogany nic nie zmienią!
  • Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce i powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych! Zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS

wynagrodzenia-a-pkb

Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS, wordbank.org, forsal.pl