Inwestowanie, Makro-ekonomia

Wskaźnik pewności w usługach w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy

5 grudnia 2017 • By

Wskaźnik pewności w usługach

Kontynuując naszą drogę w cyklu edukacyjnym o makro-ekonomii. Naszym kolejnym wskaźnikiem w dzisiejszym wpisie będzie wskaźnik pewności w usługach. Jest on jednym ze wskaźników, który brany jest pod uwagę przez członków Europejskiego Banku Centralnego. Pomaga on nam zrozumieć co potencjalnie wydarzy się w usługach i jakie są nastawienia przedsiębiorców. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się w jaki sposób jest tworzony i gdzie możemy znaleźć o nim informacje.

Wskaźnik pewności w usługach: lista

To jest wpis z cyklu edukacyjnego:

„Kluczowe wskaźniki ekonomiczne Polska, USA oraz Europa”

Kluczowe wskaźniki Polska (rozwiń):

Kluczowe wskaźniki USA (rozwiń):

Kluczowe wskaźniki Europa (rozwiń):

Powyższy cykl edukacyjny powstaje w ramach współpracy z Michałem Stopką. Michał jest moim mentorem (info): partnerem trzech cykli edukacyjnych. Więcej na temat jego dwudziestoletniego doświadczenia jako inwestor indywidualny, analityk akcji/zarządzający przeczytacie tutaj.

logo2

Marzeniem Michała jest zbudowanie silnie wyedukowanego ekonomicznie społeczeństwa. Jest to jeden z kluczowych elementów, dzięki któremu Michał chce podwoić zarobki/PKB w Polsce. I sprawić aby miliony Polaków wróciły z imigracji do Polski. W tym celu Michał od 2007 roku prowadzi swojego bloga, gdzie już stworzył (i dalej tworzy) bazę wiedzy na temat inwestowania, gospodarki, demografii. Generalnie rzeczy ważnych dla każdego jak i dla przyszłości Polski. W tym celu stworzył między inny ten wpis: Jak rozpocząć inwestowanie? Co najpierw przeczytać lub zrobić? oraz poniższe cykle edukacyjne:

  1. 10 artykułów:  „Jak inwestować przy pomocy funduszy inwestycyjnych oraz bezpośrednio na giełdzie?”
  2. 10 artykułów o tym jak świadomie inwestować w spółki giełdowe: „Świadomy i aktywny inwestor giełdowy”: Struktura oszczędności Polaków: dlaczego tak mało oszczędności lokujemy na giełdzie?
  3. Cykl edukacyjny 8 artykułów analizujący: Cykl Kondratiewa, krach 1929, demografię Japonii wersus Polska oraz fundamentalną analizę rynku miedzi, złota, ropy naftowej i gazu ziemnego: Krach i Wojna: pięćdziesięcioletni Cykl Kondratiewa a granice kreowania długów.
  4. Seria edukacyjna dwudziestu artykułów „Jak zrobić z Polski drugi Londyn i podwoić wynagrodzenia?
  5. Seria edukacyjna o cyklu dziesięcioletnim (kilkanaście artykułów):  Prawdziwy rynek pracownika 🙂 Rok 2017/2018 będzie masakra! Obniżenie wieku emerytalnego -2 mln pracowników! Cykl dziesięcioletni na rynku pracy i w polskiej gospodarce

W szczególności Michał stawia na rozwój rynku kapitałowego i przedsiębiorczości, nie tylko słownie. Również zaangażował się finansowo w pomoc przy rozwoju mojego bloga. Będąc partnerem tego cyklu edukacyjnego. Pamiętajcie, decyzja każdego z Was o tym czy pomożecie drugiej osobie, może wpłynąć na losy naszego kraju. Tylko powstaje pytanie, ilu nas będzie? I czy będziemy wspólnie walczyć o dobro nas wszystkich. Pojedynczo jesteśmy tylko nic nieznaczącymi jednostkami. W grupie tworzymy ogromną siłę, która ma wpływ na przebieg spraw w Polsce.

Wskaźnik pewności w usługach: ogólne informacje

Wskaźnik pewności w usługach jest jednym z wielu wskaźników używanych przez ECB. W szczególności co miesiąc ECB publikuje 5 poszczególnych wskaźników związanych z badaniem sytuacji makro-ekonomicznej w poszczególnych sektorach. Między innymi:

  • przemyśle
  • usługach
  • budownictwie
  • handlu detalicznym
  • informacji od konsumentów (pewności konsumentów)

Chcę żebyście wiedzieli o tych wskaźnikach. Z uwagi na fakt, że w kolejnych artykułach będziemy zapoznawali się z każdym z nich. Co w przyszłości pozwoli lepiej nam zrozumieć jeden duży wskaźnik tzw. wskaźnik sentymentu ekonomicznego.

Wskaźnik pewności w usługach: jak liczymy?

Odpowiedzi pozyskane z ankiet (poniżej w kolejnym akapicie będzie przykład) agregowane są w formie salda. Każde saldo zawiera odpowiedzi dane przez respondentów (pozytywne, negatywne i bez zmian). Jeżeli chcecie więcej wiedzieć o tym w jaki sposób liczone jest saldo każdej odpowiedzi to znajdziecie informacje w metodologii pod tym linkiem.

Wskaźnik pewności w usługach: pytania

Zanim przejdziemy do wskaźników, zerknijmy na 3 pytania, które możemy znaleźć w ankiecie (łącznie jest ich 8, do ankiet miesięcznych). Dodatkowo pozostawię Wam linka, jeżeli będziecie chcieli przejrzeć sobie całą ankietę:

P1: Jak rozwinęła się twoja sytuacja w biznesie w przeciągu ostatnich 3 miesięcy?

Możliwe odpowiedzi:

  • + polepszyła się
  • = pozostała bez zmian
  • – pogorszyła się

P2: Jak zmienił się popyt (obrót) dla zamówień w twoim biznesie w przeciągu ostatnich 3 miesięcy?

Możliwe odpowiedzi:

  • + wzrósł
  • = pozostał bez zmian
  • – spadł

P3: Jak oceniasz potencjalny wzrost zamówień (obrotu) dla twoich zamówień w przeciągu kolejnych 3 miesięcy?

Możliwe odpowiedzi:

  • + wzrosną
  • = pozostaną bez zmian
  • – spadną

Pytania tłumaczone są przeze mnie i mogą się różnić trochę od ankiety, która znajdziemy np. w GUS. Oryginalne znajdziecie w metodologii. Link podpiąłem powyżej (metodologia).

Wskaźnik pewności w usługach: wzór

Tak jak mogliście zauważyć przy odpowiedziach pojawiają się 3 znaki (+, =, -). Nasi respondenci oceniają jaka jest i jaka będzie sytuacja w usługach. Potem dane są agregowane i powstaje nam wskaźnik. Tylko powstaje pytanie, czy wszystkie osiem pytań jest brane pod uwagę przy tworzeniu wskaźnika? Otóż nie, wskaźnik tworzy się tak naprawdę z 3 odpowiedzi. Jakich? Poniżej wzór:

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

We wzorze litery Q oznaczają (z ang. question) czyli numer pytania, który występuje w ankiecie. I jak możemy zauważyć, brane są pod uwagę do wyliczania wskaźnika 3 pytania.

W dużym skrócie pokazują nam one jak przedsiębiorcy oceniają obecną sytuację w usługach. Następnie dodajemy do tego ocenę popytu w usługach przez ostatnie 3 miesiące. I na końcu dodajemy ilość przewidywanego popytu w usługach przez kolejne 3 miesiące. I otrzymujemy informacje o tym jak wygląda pewność w usługach w danym kraju.

Wskaźnik pewności w usługach: próbka

Poniżej wstawiam Wam tabelę z ilością próbki dla każdej ankiety i Państwa. Na czerwono macie zaznaczoną Polskę:

Źródło: metodologia 

W.w ilość badanych w danym Państwie jest wartością nominalną. Z uwagi na fakt, że dosyć często zdarzają się braki w odpowiedziach przy ankiecie. I wartość realna przeważnie jest korygowana o około 30%.

Wskaźnik pewności w usługach: strefa Euro i Polska

Na początku zerknijmy na wskaźnik pewności w usługach dla Polski:

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

A tak wygląda nałożony na siebie wskaźnik pewności w usługach w strefie euro i Polsce:

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

Jak widać, wskaźnik pewności w usługach wygląda u nas zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim jak zerkniemy na 2013 rok do dzisiaj. Nasz wskaźnik charakteryzował się również mniejszym osunięciem podczas kryzysu w 2008 roku.

Wskaźnik pewności w usługach: wagi państw

Tak wyglądają wagi Państw do obliczenia wskaźnika pewności w usługach. Czyli naszego dużego wskaźnika, agregującego wyniki dla Strefy Euro lub dla Unii Europejskiej.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

Jak sami widzicie, dominująca rolę we wskaźniku mają Niemcy. Następnie znajdziemy Brytyjczyków, Francuzów i Włochów.

Wskaźnik pewności w usługach: podsumowanie

To tyle w tym wpisie, czekają na nas jeszcze 3 kolejne wskaźniki. A jako podsumowanie zajmiemy się wskaźnikiem sentymentu ekonomicznego, który jest liczony na podstawie tych danych wymienionych na początku wpisu.

Zapisz się na newsletter bo dzięki temu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami! Po potwierdzeniu subskrypcji otrzymasz dostęp do wartościowych narzędzi w excel.

A może zainteresują Ciebie te rzeczy >>> Bezpłatne 51 szkoleń online z inwestowania dla każdego + Klub Giełdowy! <<<

Na koniec standardowo Apel Michała:

Zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona: „Gospodarka Głupcze mam do Was ogromny apel:

  • Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków (tutaj są linki na FB). Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych? Jakie dokładnie będzie to miało przełożenie na stronę przychodową i kosztową? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom bo slogany nic nie zmienią!
  • Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce i powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych! Zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS

wynagrodzenia-a-pkb

Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS, wordbank.org, forsal.pl