Inwestowanie, Makro-ekonomia

Wskaźnik pewności w usługach w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy

5 grudnia 2017 • By

Wskaźnik pewności w usługach

Kontynuując naszą drogę w cyklu edukacyjnym o makro-ekonomii. Naszym kolejnym wskaźnikiem w dzisiejszym wpisie będzie wskaźnik pewności w usługach. Jest on jednym ze wskaźników, który brany jest pod uwagę przez członków Europejskiego Banku Centralnego. Pomaga on nam zrozumieć co potencjalnie wydarzy się w usługach i jakie są nastawienia przedsiębiorców. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się w jaki sposób jest tworzony i gdzie możemy znaleźć o nim informacje.

Wskaźnik pewności w usługach: lista

To jest wpis z cyklu edukacyjnego:

„Kluczowe wskaźniki ekonomiczne Polska, USA oraz Europa”

Kluczowe wskaźniki Polska (rozwiń):

Kluczowe wskaźniki USA (rozwiń):

  1. Produktywność, jak jest liczona i ile aktualnie wynosi w USA?
  2. Bilans płatniczy USA, czyli jak wygląda eksport i import
  3. Beżowa Księga, czym jest i do czego może być potrzebna? 
  4. PMI USA najważniejsze informacje dla inwestora.
  5. CLI USA najważniejsze informacje dla inwestora.
  6. Indeks ufności konsumentów, gdzie znajdziemy dane, jakie pokrywa Państwa?
  7. Inflacja producencka w USA, jak liczymy, czym różni się od inflacji? Najpotrzebniejsze informacje dla inwestora.
  8. Inflacja: kompendium wiedzy w jednym miejscu.
  9. Bezrobocie w USA, jak nie utonąć w gąszczu informacji? Jak liczymy, skąd pobieramy dane?
  10. Non-farm payrolls, najważniejsze informacje dla inwestora.
  11. Ivey Index najważniejsze informacje dla inwestora.
  12. ISM index najważniejsze informacje dla inwestora.
  13. USA, zmiana zapasów ropy. Co obejmują i co warto wiedzieć?
  14. Indeks nastrojów konsumentów Uniwersytetu Michigan.
  15. Indeks cen nieruchomości w USA.

Kluczowe wskaźniki Europa (rozwiń):

  1. Wskaźnik sentymentu ekonomicznego w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  2. Wskaźnik pewności w przemyśle w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  3. Wskaźnik pewności w usługach w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.<— jesteś tutaj
  4. Wskaźnik pewności w budownictwie w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  5. Wskaźnik pewności w sprzedaży detalicznej jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  6. Wskaźnik pewności konsumentów w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.
  7. Wskaźnik produktywności w Europie.
  8. Bilans handlowy w Europie, czyli jak wygląda eksport i import.
  9. CLI w Europie, najważniejsze informacje dla inwestora.
  10. PMI w Europie, najważniejsze informacje dla inwestora.
  11. Stopy procentowe w Europie, jakie wyróżniamy i dlaczego?
  12. Bezrobocie w jaki sposób jest liczone i jego główne elementy.
  13. Inflacja producencka w Europie, najpotrzebniejsze informacje dla inwestora.
  14. Inflacja: kompendium wiedzy w jednym miejscu.
  15. Indeks cen domów/nieruchomości w jaki sposób jest liczony i jego główne elementy.

Powyższy cykl edukacyjny powstaje w ramach współpracy z Michałem Stopką. Michał jest moim mentorem (info): partnerem trzech cykli edukacyjnych. Więcej na temat jego dwudziestoletniego doświadczenia jako inwestor indywidualny, analityk akcji/zarządzający przeczytacie tutaj.

logo2

Marzeniem Michała jest zbudowanie silnie wyedukowanego ekonomicznie społeczeństwa. Jest to jeden z kluczowych elementów, dzięki któremu Michał chce podwoić zarobki/PKB w Polsce. I sprawić aby miliony Polaków wróciły z imigracji do Polski. W tym celu Michał od 2007 roku prowadzi swojego bloga, gdzie już stworzył (i dalej tworzy) bazę wiedzy na temat inwestowania, gospodarki, demografii. Generalnie rzeczy ważnych dla każdego jak i dla przyszłości Polski. W tym celu stworzył między inny ten wpis: Jak rozpocząć inwestowanie? Co najpierw przeczytać lub zrobić? oraz poniższe cykle edukacyjne:

  1. 10 artykułów:  „Jak inwestować przy pomocy funduszy inwestycyjnych oraz bezpośrednio na giełdzie?”
  2. 10 artykułów o tym jak świadomie inwestować w spółki giełdowe: „Świadomy i aktywny inwestor giełdowy”: Struktura oszczędności Polaków: dlaczego tak mało oszczędności lokujemy na giełdzie?
  3. Cykl edukacyjny 8 artykułów analizujący: Cykl Kondratiewa, krach 1929, demografię Japonii wersus Polska oraz fundamentalną analizę rynku miedzi, złota, ropy naftowej i gazu ziemnego: Krach i Wojna: pięćdziesięcioletni Cykl Kondratiewa a granice kreowania długów.
  4. Seria edukacyjna dwudziestu artykułów „Jak zrobić z Polski drugi Londyn i podwoić wynagrodzenia?
  5. Seria edukacyjna o cyklu dziesięcioletnim (kilkanaście artykułów):  Prawdziwy rynek pracownika 🙂 Rok 2017/2018 będzie masakra! Obniżenie wieku emerytalnego -2 mln pracowników! Cykl dziesięcioletni na rynku pracy i w polskiej gospodarce

W szczególności Michał stawia na rozwój rynku kapitałowego i przedsiębiorczości, nie tylko słownie. Również zaangażował się finansowo w pomoc przy rozwoju mojego bloga. Będąc partnerem tego cyklu edukacyjnego. Pamiętajcie, decyzja każdego z Was o tym czy pomożecie drugiej osobie, może wpłynąć na losy naszego kraju. Tylko powstaje pytanie, ilu nas będzie? I czy będziemy wspólnie walczyć o dobro nas wszystkich. Pojedynczo jesteśmy tylko nic nieznaczącymi jednostkami. W grupie tworzymy ogromną siłę, która ma wpływ na przebieg spraw w Polsce.

Wskaźnik pewności w usługach: ogólne informacje

Wskaźnik pewności w usługach jest jednym z wielu wskaźników używanych przez ECB. W szczególności co miesiąc ECB publikuje 5 poszczególnych wskaźników związanych z badaniem sytuacji makro-ekonomicznej w poszczególnych sektorach. Między innymi:

  • przemyśle
  • usługach
  • budownictwie
  • handlu detalicznym
  • informacji od konsumentów (pewności konsumentów)

Chcę żebyście wiedzieli o tych wskaźnikach. Z uwagi na fakt, że w kolejnych artykułach będziemy zapoznawali się z każdym z nich. Co w przyszłości pozwoli lepiej nam zrozumieć jeden duży wskaźnik tzw. wskaźnik sentymentu ekonomicznego.

Wskaźnik pewności w usługach: jak liczymy?

Odpowiedzi pozyskane z ankiet (poniżej w kolejnym akapicie będzie przykład) agregowane są w formie salda. Każde saldo zawiera odpowiedzi dane przez respondentów (pozytywne, negatywne i bez zmian). Jeżeli chcecie więcej wiedzieć o tym w jaki sposób liczone jest saldo każdej odpowiedzi to znajdziecie informacje w metodologii pod tym linkiem.

Wskaźnik pewności w usługach: pytania

Zanim przejdziemy do wskaźników, zerknijmy na 3 pytania, które możemy znaleźć w ankiecie (łącznie jest ich 8, do ankiet miesięcznych). Dodatkowo pozostawię Wam linka, jeżeli będziecie chcieli przejrzeć sobie całą ankietę:

P1: Jak rozwinęła się twoja sytuacja w biznesie w przeciągu ostatnich 3 miesięcy?

Możliwe odpowiedzi:

  • + polepszyła się
  • = pozostała bez zmian
  • – pogorszyła się

P2: Jak zmienił się popyt (obrót) dla zamówień w twoim biznesie w przeciągu ostatnich 3 miesięcy?

Możliwe odpowiedzi:

  • + wzrósł
  • = pozostał bez zmian
  • – spadł

P3: Jak oceniasz potencjalny wzrost zamówień (obrotu) dla twoich zamówień w przeciągu kolejnych 3 miesięcy?

Możliwe odpowiedzi:

  • + wzrosną
  • = pozostaną bez zmian
  • – spadną

Pytania tłumaczone są przeze mnie i mogą się różnić trochę od ankiety, która znajdziemy np. w GUS. Oryginalne znajdziecie w metodologii. Link podpiąłem powyżej (metodologia).

Wskaźnik pewności w usługach: wzór

Tak jak mogliście zauważyć przy odpowiedziach pojawiają się 3 znaki (+, =, -). Nasi respondenci oceniają jaka jest i jaka będzie sytuacja w usługach. Potem dane są agregowane i powstaje nam wskaźnik. Tylko powstaje pytanie, czy wszystkie osiem pytań jest brane pod uwagę przy tworzeniu wskaźnika? Otóż nie, wskaźnik tworzy się tak naprawdę z 3 odpowiedzi. Jakich? Poniżej wzór:

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

We wzorze litery Q oznaczają (z ang. question) czyli numer pytania, który występuje w ankiecie. I jak możemy zauważyć, brane są pod uwagę do wyliczania wskaźnika 3 pytania.

W dużym skrócie pokazują nam one jak przedsiębiorcy oceniają obecną sytuację w usługach. Następnie dodajemy do tego ocenę popytu w usługach przez ostatnie 3 miesiące. I na końcu dodajemy ilość przewidywanego popytu w usługach przez kolejne 3 miesiące. I otrzymujemy informacje o tym jak wygląda pewność w usługach w danym kraju.

Wskaźnik pewności w usługach: próbka

Poniżej wstawiam Wam tabelę z ilością próbki dla każdej ankiety i Państwa. Na czerwono macie zaznaczoną Polskę:

Źródło: metodologia 

W.w ilość badanych w danym Państwie jest wartością nominalną. Z uwagi na fakt, że dosyć często zdarzają się braki w odpowiedziach przy ankiecie. I wartość realna przeważnie jest korygowana o około 30%.

Wskaźnik pewności w usługach: strefa Euro i Polska

Na początku zerknijmy na wskaźnik pewności w usługach dla Polski:

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

A tak wygląda nałożony na siebie wskaźnik pewności w usługach w strefie euro i Polsce:

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

Jak widać, wskaźnik pewności w usługach wygląda u nas zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim jak zerkniemy na 2013 rok do dzisiaj. Nasz wskaźnik charakteryzował się również mniejszym osunięciem podczas kryzysu w 2008 roku.

Wskaźnik pewności w usługach: wagi państw

Tak wyglądają wagi Państw do obliczenia wskaźnika pewności w usługach. Czyli naszego dużego wskaźnika, agregującego wyniki dla Strefy Euro lub dla Unii Europejskiej.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych business and consumer surveys

Jak sami widzicie, dominująca rolę we wskaźniku mają Niemcy. Następnie znajdziemy Brytyjczyków, Francuzów i Włochów.

Wskaźnik pewności w usługach: podsumowanie

To tyle w tym wpisie, czekają na nas jeszcze 3 kolejne wskaźniki. A jako podsumowanie zajmiemy się wskaźnikiem sentymentu ekonomicznego, który jest liczony na podstawie tych danych wymienionych na początku wpisu.

Zapisz się na newsletter bo dzięki temu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami! Po potwierdzeniu subskrypcji otrzymasz dostęp do wartościowych narzędzi w excel.

A może zainteresują Ciebie te rzeczy >>> Bezpłatne 51 szkoleń online z inwestowania dla każdego + Klub Giełdowy! <<<

Na koniec standardowo Apel Michała:

Zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona: „Gospodarka Głupcze mam do Was ogromny apel:

  • Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków (tutaj są linki na FB). Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych? Jakie dokładnie będzie to miało przełożenie na stronę przychodową i kosztową? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom bo slogany nic nie zmienią!
  • Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce i powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych! Zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS

wynagrodzenia-a-pkb

Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS, wordbank.org, forsal.pl