Edukacja inwestora, Inwestowanie

Wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan

10 czerwca 2018 • By

Wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan

Dzisiaj przyjrzyjmy się jak wygląda wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan. W jaki sposób jest liczony, co obrazuje, jakie ciekawe dane możemy znaleźć w internecie. Czyli nasza pigułka wiedzy dla inwestora fundamentalnego.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: lista

Poniżej rozwijana lista ze wszystkimi wpisami z cyklu o makro-ekonomii.

Kluczowe wskaźniki Polska (rozwiń):

Kluczowe wskaźniki USA (rozwiń):

Kluczowe wskaźniki Europa (rozwiń):

Powyższy cykl edukacyjny powstaje w ramach współpracy z Michałem Stopką. Michał jest moim mentorem (info): partnerem trzech cykli edukacyjnych. Więcej na temat jego dwudziestoletniego doświadczenia jako inwestor indywidualny, analityk akcji/zarządzający przeczytacie tutaj.

logo2

Marzeniem Michała jest zbudowanie silnie wyedukowanego ekonomicznie społeczeństwa. Jest to jeden z kluczowych elementów, dzięki któremu Michał chce podwoić zarobki/PKB w Polsce. I sprawić aby miliony Polaków wróciły z imigracji do Polski. W tym celu Michał od 2007 roku prowadzi swojego bloga, gdzie już stworzył (i dalej tworzy) bazę wiedzy na temat inwestowania, gospodarki, demografii. Generalnie rzeczy ważnych dla każdego jak i dla przyszłości Polski. W tym celu stworzył między inny ten wpis: Jak rozpocząć inwestowanie? Co najpierw przeczytać lub zrobić? oraz poniższe cykle edukacyjne:

  1. 10 artykułów:  „Jak inwestować przy pomocy funduszy inwestycyjnych oraz bezpośrednio na giełdzie?”
  2. 10 artykułów o tym jak świadomie inwestować w spółki giełdowe: „Świadomy i aktywny inwestor giełdowy”: Struktura oszczędności Polaków: dlaczego tak mało oszczędności lokujemy na giełdzie?
  3. Cykl edukacyjny 8 artykułów analizujący: Cykl Kondratiewa, krach 1929, demografię Japonii wersus Polska oraz fundamentalną analizę rynku miedzi, złota, ropy naftowej i gazu ziemnego: Krach i Wojna: pięćdziesięcioletni Cykl Kondratiewa a granice kreowania długów.
  4. Seria edukacyjna dwudziestu artykułów „Jak zrobić z Polski drugi Londyn i podwoić wynagrodzenia?
  5. Seria edukacyjna o cyklu dziesięcioletnim (kilkanaście artykułów):  Prawdziwy rynek pracownika 🙂 Rok 2017/2018 będzie masakra! Obniżenie wieku emerytalnego -2 mln pracowników! Cykl dziesięcioletni na rynku pracy i w polskiej gospodarce

W szczególności Michał stawia na rozwój rynku kapitałowego i przedsiębiorczości, nie tylko słownie. Również zaangażował się finansowo w pomoc przy rozwoju mojego bloga. Będąc partnerem tego cyklu edukacyjnego. Pamiętajcie, decyzja każdego z Was o tym czy pomożecie drugiej osobie, może wpłynąć na losy naszego kraju. Tylko powstaje pytanie, ilu nas będzie? I czy będziemy wspólnie walczyć o dobro nas wszystkich. Pojedynczo jesteśmy tylko nic nieznaczącymi jednostkami. W grupie tworzymy ogromną siłę, która ma wpływ na przebieg spraw w Polsce.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: co obrazuje?

Wskaźnik nastrojów konsumenckich Uniwersytetu Michigan obrazuje nam w jaki sposób kształtują się nastroje konsumentów w gospodarce. Dokładnie to obrazuje nastroje aktualne oraz te wybiegające w przyszłość.

Na podstawie ankiety zbierane są odpowiedzi dotyczące nastrojów konsumentów. Dokładne pytania znajdziecie tutaj. W kwestionariuszu przede wszystkim sprawdzane są oczekiwania konsumentów do:

  • finansów osobistych (możliwości zakupu sprzętu RVT &AGD)
  • nadchodzących wydarzeń gospodarczych
  • ogólna ocena oczekiwań wśród konsumentów (pozytywne/negatywne/bez zmian)

Informacje o wskaźniku publikowane są w połowie miesiąca (jako wstępny odczyt). Finalny odczyt publikowany jest pod koniec miesiąca. Zgodnie z poniższym:

Źródło: University of Michigan

Przejdźmy teraz do konstrukcji wskaźnika.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: jak jest skonstruowany? 

Poniżej grafika w jaki sposób wskaźnik jest skonstruowany plus wyjaśnienie:

Źródło: University of Michigan

Jak policzymy nasze wskaźniki od X1 do X5 to kolejnym zadaniem będzie zliczenie korzystnych odpowiedzi. A następnie odjęcie ich od niekorzystnych + dodanie 100. Następnie zaokrąglamy nasze liczby i podstawiam do wzoru. W mianowniku liczba 6,7558 jest niezmienna od 1966 i traktowana jest jako okres bazowy. Wyjaśnienia pytań od X1 do X5 poniżej:

X1= “Jesteśmy zainteresowani/badamy ile ludzi radzi sobie z finansami w obecnych czasach. Czy powiedziałbyś, że (ty i twoja rodzina żyjąca w obecnym miejscu) jesteście w lepszej lub gorszej sytuacji finansowej niż byliście rok wcześniej?

X2= “Prognozując twoją przyszłość, czy sądzisz, że za rok od dzisiaj (twoja rodzina żyjąca tutaj) będzie w lepszej kondycji finansowej, gorszej czy bez zmian?

X3= “Przyglądając się kondycji biznesowej w twoim kraju jako całości, czy sądzisz, że w kolejnym dwunastu miesiącach będziemy mieli dobrą sytuację finansową, złą lub (twoja opinia).

X4= Patrząc w przyszłość, jakie zdarzenie jest według ciebie bardziej prawdopodobne? Biorąc pod uwagę kraj jako całość. Czy kraj będzie miał lepsze czasy przez kolejne 5 lat lub czy kraj będzie posiadał okresy w który będzie szalała depresja i bezrobocie lub (twoja opinia).
X5= Planując zakup kosztowych rzeczy do domu, między innymi: umeblowanie, lodówka, kuchenka, telewizja. Ogólnie rzecz biorąc, czy myślisz, że aktualnie mamy dobry czas na kupowanie tak kosztownych urządzeń do gospodarstwa domowego?

Źródło: University of Michigan

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: wykres

Tak wygląda wykres indeksu nastroju konsumentów Uniwersytetu Michigan:

Opracowanie własne na podstawie danych: University of Michigan

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: ciekawostki ze strony

Na stronie znajdziemy sporo ciekawych opracowań. Między innymi broszurę z danymi, końcowe podsumowanie wskaźnika jak i wstępne informacje. Zgodnie z poniższą grafiką:

Źródło:University of Michigan

A tak wygląda broszura z danymi (Data booklet):

Źródło: Univeristy of Michigan

Jakby ktoś był zainteresowany to wszystkie powyższe dane możemy znaleźć w formacie xls pod tym linkiem.  Od razu rzucił mi się w oczy wykres nastroju konsumentów podzielony na dwie grupy dochodów. 1) poniżej 75 tys. i 2) powyżej 75 tys., zgodnie z poniższą grafiką:

Opracowanie na podstawie danych Univeristy of Michigan

Na lewej skali i wykresach liniowych (niebieski  i czerwony) możemy zauważyć sporą różnicę w odbiorze nastrojów konsumentów. W lutym 2018 roku była to dosyć spora różnica bo, aż ponad 20 punktów procentowych na niekorzyść osób zarabiających mniej.

Wskaźnik nastrojów konsumenckich: podsumowanie

Polecam Wam przejrzeć sobie dostępne dane w formacie xls. Pogrzebać sobie w danych i poszukać ciekawych zależności, bo mamy do dyspozycji sporo danych. Między innymi:

  • finanse osobiste
  • emerytura
  • ocena gospodarki
  • bezrobocie/stopy procentowe/ceny
  • warunki do kupna pojazdów (sprzyjające/niesprzyjające)
  • warunki do kupna/sprzedaży domu/mieszkania

Na koniec standardowo Apel Michała:

Zgodnie ze sławnym powiedzeniem Billa Clintona: „Gospodarka Głupcze mam do Was ogromny apel:

  • Rozmawiajcie ze znajomymi na tematy ważne dla Polski, szczególnie te związane z gospodarką. Śledźcie wypowiedzi wszystkich polityków (tutaj są linki na FB). Pytajcie co i jak konkretnie mają zamiar zrobić w kwestiach gospodarczych i finansów publicznych? Jakie dokładnie będzie to miało przełożenie na stronę przychodową i kosztową? Czy oni wiedzą o czym w ogóle mówią? Nie dajcie się zwieść sloganom i byle jakim odpowiedziom bo slogany nic nie zmienią!
  • Jeżeli jesteś dziennikarzem czy blogerem, pisz jak najwięcej na tematy gospodarcze! Merytoryczna dyskusja w tym zakresie, to klucz do sukcesu naszego kraju, mocnego wzrostu wynagrodzeń w Polsce i powrotu kilku mln osób z emigracji oraz poprawy sytuacji finansów publicznych! Zgodnie z moim artykułem i poniższym wykresem: W matni: krach polskiej gospodarki w ciągu kilkunastu lat? Podatki + wyjazdy = bankructwo państwa i ZUS

wynagrodzenia-a-pkb

Źródło: powyższy artykuł, obliczenia własne dla roku 2012 na podstawie GUS, wordbank.org, forsal.pl